Pogosta vprašanja

Paleo dieta reši sodobnemu človeku življenje – ali je res?

PALEO dieta naj bi posnemala prehrano človeka v paleolitiku, torej iz obdobja od okoli 500.000 do 6500 let pr. n. št., ki ga poznamo tudi kot kameno dobo, ko je bil človek zgolj lovec in nabiralec. Na njegovem jedilniku ni bilo žitaric, stročnic, krompirja, mleka, pač pa veliko mesa in rastlinske hrane. Tekom evolucije so se presnovni mehanizmi človeka prilagajali njegovi prehrani in načinu življenja. Očitno je bilo prilagajanje dobro, saj se je življenjska doba človeka bistveno podaljšala. Številne bolezni sodobnega človeka so povezane predvsem z daljšo življenjsko dobo, pa tudi z neustrezno prehrano.

PALEO dieta vsebuje malo ogljikovih hidratov in veliko maščob. 7-dnevni jedilnik, ki sem ga kopirala na eni izmed spletnih strani, ki spodbuja prehranjevanje po načelih PALEO diete, sem analizirala glede na vsebnost makro in mikrohranil in ugotovila, da jedilnik zanesljivo NE pokriva priporočenih dnevnih vnosov vseh hranil, čeprav je sestavljen iz zelo kvalitetnih živil, ki niso poceni.

7-dnevni jedilnik – paleo diete (povzeto po spletu)*
Ponedeljek
Zajtrk: Jajce in zelenjava (bučke, rdeča paprika), pečeno v kokosovem olju, hruška
Kosilo: Piščančja prsa z olivnim oljem, pest oreščkov.
Večerja: Pleskavica, pečena na maslu, kuhana cvetača v solati

Torek
Zajtrk: Slanina z jajci, grenivka
Kosilo: mleta govedina, pražena na olivnem olju s paradižnikovo omako, endivija solata
Večerja: Losos, pečen na olju, kuhana špinača.

Sreda
Zajtrk: pršut, surova paprika
Kosilo: kuhana govedina s čebulo in bučnim oljem, radič rdeč v solati
Večerja: teletina dušena, zelnata solata, jagode

Četrtek
Zajtrk: kuhano jajce, košček ananasa, breskev
Kosilo: govedina dušena s čebulo, korenjem in ohrovtom, pest lešnikov
Večerja: svinjsko stegno v omaki, zgoščeni s kokosovo moko, paradajz in kumare z oljem koruznih kalčkov

Petek
Zajtrk: avokado, suhe slive
Kosilo: tuna na žaru z gee maslom, kuhana špinača z olivnim oljem in mandlji
Večerja: puranov zrezek na kokosovi masti, veliko jabolko

Sobota
Zajtrk: pest mandljev, kokosovo mleko s kakavom, kivi
Kosilo: goveja juha, srna na žaru, endivija solata z avokadom in olivnim oljen
Večerja: piščančja jetrca s čebulo, paradajz

Nedelja
Zajtrk: kuhano jajce, grozdje
Kosilo: piščančje bedro dušeno na olivnem olju z korenjem zeleno, porom
Večerja: goveji zrezek, brokoli v solati

*Jedilnik je prilagojen energijskim potrebam ženske: starost 45 let, višina 165 cm, masa 58 kg, raven telesne aktivnosti je nizka (PAL 1,4).

PALETO DIETA Tedenski vnos hranil Priporočena tedenska poraba PDV Delež kcal
Energija 11726 kcal 12.007 98% 1675
Proteini 722 g 300 241% 25%
Maščobe 817 g 400 204% 63%
OH 413 g 1.801 23 % 14%
Vlaknine 97 g 210 46%
K 19961 mg 14.000 143%
Ca 2357 mg 5.600 42%
Mg 2327 mg 2.100 111%
Fe 114 mg 98 116%
Zn 96 mg 70 137%
A 6,43 mg 5,6 115%
D 38,5 μg 35 110%
E 183 mg 84 218%
C 886 mg 560 158%
B1 6,8 mg 7,7% 89%
B2 10,7 mg 9,8 110%
B3 164 mg 112 147%
B6 23,7 mg 9,8 242%
B9 3054 mg 1.400 218%
B12 63 μg 17,5 360%
DSC_1955

Smernice zdravega prehranjevanja priporočajo, da človek pokrije 60 % energijskih potreb z ogljikovimi hidrati, 30 % z maščobami in 10 % z beljakovinami. Po analizirani PALEO dieti je to razmerje porušeno. 63 % energijskih potreb pokrijejo maščobe, 25 % beljakovine in samo 14 % ogljikovi hidrati.
Količina maščob je dvakrat večja od priporočene, kar povečuje verjetnost za nastanek hiperlipidemij, ki so glavni povzročitelj bolezni sodobnega časa. Ob uživanju tako velikega deleža maščob v hrani, bi bilo nujno potrebno redno spremljanje lipidov v krvi.
Še bolj je presežen vnos proteinov, za 241 % glede na priporočeni, vendar je še vedno v mejah, ki niso škodljive. Priporočeni vnos proteinov znaša 0,8 g/kg telesen teže, po tem jedilniku užijemo dnevno 1,78 g/kg telesne teže.

Analiza PALEO diete kaže, da je najteže dosegati zadosten vnos vlaknin in kalcija, tudi vnos vitamina B1 ni zadosten. To je razumljivo, saj PALEO dieta »prepoveduje« uživanje žitaric in stročnic, ki vsebujejo največ vlaknin, pa tudi veliko vitamina B1. Ker so mleko in
mlečni izdelki po tej dieti prav tako »prepovedani«, je zelo težko zadostiti potrebno količino kalcija zgolj z živili, ki jih PALEO dieta »dovoljuje«.
Velika odstopanja pri zagotavljanju hranil, ima dolgoročno škodljive posledice za človekovo zdravje. Trditev, da paleo dieta modernemu človeku reši življenje, zagotovo ne drži.