Priporočene količine makro in mikrohranil

Dnevne potrebe po mikro in makrohranilih določajo smernice Evropske agencije za varnost hrane (EFSA) (1), v Sloveniji je NIJZ leta 2020 objavil posodobljena priporočila Referenčne vrednosti za energijski vnos in vnos hranil (2), ki so povzete po D-A-CH referenčnih vrednostih za vnos hranil. Priporočila so pripravljena za različne generacije zdrave populacije in predstavljajo osnovo za uravnoteženo prehrano, s katero zagotovimo vse nujno potrebne snovi, ki jih človek potrebuje za življenje. Človek potrebuje tri makrohranila: beljakovine, maščobe in ogljikove hidrate in preko 30 mikrohranil, med katere uvrščamo minerale in vitamine. Pomanjkanje samo enega hranila dolgoročno ogrozi zdravje in življenje človeka. Človeško telo ima neverjetno moč prilagajanja. Ko nekega hranila ne prejema v zadostnih dnevnih količinah, se presnova temu prilagodi in človek lahko vseeno nekaj časa normalno funkcionira. Če pa pomanjkanje hranil traja nekaj mesecev ali celo let, ko telo izčrpa vse rezerve, se pojavi nepopravljiva poškodba tkiv. Lep primer je pomanjkanje vitamina B12, ki prizadene predvsem vegane. Ugotovili so, da se zaloge vitamina B12 brez nadomeščanja izčrpajo v 5 do 7 letih. Pojavijo se lahko hematološke in nevrološke motnje (3).

VE9DA9~1

Splošna priporočila o dnevnih potrebah po makro in mikrohranilih so zgolj okvir, ki ga je potrebno prilagoditi vsakemu posamezniku, glede na njegovo starost, telesne lastnosti, način življenja in zdravstveno stanje.